Blitz på bærtur

Vi har jo hørt rykter om dette en stund, men tenkte det var overdrivelser, eller bare et tullete tiltak som fort ville sløyfes igjen. Men neida! Klassekampen meldte nylig at Blitzerne har hengt opp plakater som forklarer at det er «kulturell appropriasjon» og rasisme mot svarte når hvite folk har dreads, og oppfordrer hvite til å klippe av seg håret for å ikke påføre svarte mennesker «ubehag». På konsertene får dørvaktene et infoskriv der det bl.a. står at «Alle som sier eller gjør rasistisk dritt, det inkluderer folk du vet er hvite og har dreads eller andre åpenbare kulturelle appropriasjoner», skal nektes i døra.

Vi får vel tro at folka bak dette er velmenende, men har gått seg vill fra fornuften. Disse reglene gjør dem jo nettopp til rasister: troen på at folk som deler utseende (her hudfarge) også føler og tenker det samme. Og her er slår rasismen to veier:

  • Det blir en stakkarsliggjøring av svarte mennesker å framstille dem som så skjøre at de blir krenket over andres hårfrisyre. Det er seff sprøyt. De aller fleste svarte mennesker i verden går ikke med dreads, og har viktigere ting å bry seg om enn hår.
  • Det blir også en diskriminering av hvite, som utestenges fra Blitz-arrangementer fordi de er hvite og ikke følger disse menneskenes idéer om hva som da er passende hår.

Dette smaker veldig av amerikansk culture wars, og ordet «appropriasjon» har de jo hentet rett fra engelsk. Lyder veldig kronglete på norsk.

Det hele er også helt kunnskapsløst og historieløst. Dreads oppstår jo av seg sjøl hvis vi ikke klipper eller grer/børster håret. Så før noen oppfant kammen hadde nok alle mennesker dreads  😄

I den «Vestlige verden» ble dreads en identitetsmarkør for folk som identifiserer seg med reggae-musikk og -kultur (og det er slett ikke bare svarte folk). Men drar man f.eks. til India er assosiasjonene noe helt annet. Der er det hinduismens omvandrende asketer sadhuene som går med dreads, og det gjør de fordi den ene av de tre hovedgudommene i hinduismen Shiva alltid avbildes med dreads (og Ganges har sitt utspring der!). Slik har han blitt avbildet i malerier og skulpturer ihvertfall i århundrer, kanskje årtusener.

Betyr det at slike indere ikke får komme inn på Blitz? Hvor mørk må man være for å være «svart», og hvor bleik må man være for å være «hvit»?

Hvem eier dreads?

Kjære Blitz: ta til fornuften og slutt med dette tullet. Det er ikke anarkisme eller solidaritet med svarte, det er primitiv gruppe-tenkning, neo-rasisme og ekskludering av folk på bakgrunn av utseende. Nettopp alt det Blitz tradisjonelt har kjempet imot.

Slapp nå av, det er bare hår, det er ikke viktig…

Steinar Beider

 

https://klassekampen.no/artikkel/2026-06-20/slett-tiktok   (paywall)